Tekstit

Monta Jumalaa vain yksi pelastus

Kuva
Paavali: "Ei ole pelastusta muissa uskonnoissa, vaikka niin sanottuja jumalia olisi muitakin."Monolatrismin mukaan muitakin jumalia ja herroja voi olla, mutta niitä ei saa palvella. Monolatria (kreikkaa: μόνος, monos, yksi; λατρεία, latreia, palvonta) viittaa uskontoon, jossa tunnustetaan useiden jumalien olemassaolo, mutta palvotaan vain yhtä jumalaa. Monolatria eroaa henoteismistä siinä, että monolatriassa muiden jumalien ei katsota olevan palvonnan arvoisia, vaikkakaan niiden olemassaoloa ei kielletä, kun taas henoteismissä keskitytään yhden jumalaan palvontaan, vaikkakin myönnetään, että myös muut jumalat saattavat olla palvonnan arvoisia. Pyhä sana sanoo muista uskonnoista: 1.Kor.8:5-6 Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta k

Joosuan kirja

Kuva
Joosuan kirja (hepreaksi ‏ספר יהושע‎, Sefer Y'hoshua) on yksi Raamatun Vanhan testamentin historiallisista kirjoista. Se on Raamatun kuudes ja juutalaisen Raamatun (Tanakh) toisen pääosaston (Nevi'im eli profeettojen) ensimmäinen kirja. Joosuan kirja opettaa kristityille Jumalaan turvaamista. Jumala sotii puolestamme, älkäämme kostako pahaa pahalla. Roomalaiskirje, luku 12:19 Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra". Kristuksen vuorisaarnat täydentävät vanhaa testamenttiä. Joosuan kirjan Jumala on sama tänään ja eilen, voit turvata Israelin Jumalaan vihollisiesi keskellä tai saartamana, älä tee kuitenkaan pahalle vastarintaa, se provosoi vihollistasi kostamaan ja jatkamaan loputtomiin ”Leppeä vastaus taltuttaa kiukun, mutta loukkaava sana nostaa vihan." Sananlaskut 15 . Jumala on heikoimman puolella. Lisätekstejä aiheesta: Jeremia 17:5-8 Pelotta

Kärsivällisyys palkitaan.

Kuva
Addikiktioista vapautuminen voi olla elämän iloisin tapahtuma.    Oman ruumin herraksi pääseminen on sen alistamista täydelliseen kykyyn kontrolloida tekojaan. Impulssikontrollipuute vaivaa monia ihmisiä tässä ajassa. He voivat sortua: Alkoholiin, huumeisiin ja erilaisiin nautintoaineisiin ja nautintoihin, jotka lopulta tekevät isännästään orjan. Sillä on siis merkitystä kuka talossa on herrana ja isäntänä. Kristus voi antaa lahjaksi vapauden syntiin, voit alkaa hallitsemaan synnin tekoja ja seuraamuksia Kristuksen avulla. Hän antaa omastaan ja täyttää itsellään sinun ruumiisi, mikä tarkoittaa pyhyydellä täyttymistä. Hyvä siis syrjäyttää pahan. 1.Kor 3:16-17 "Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette."Tämä kohta koskettaa erityisesti Jeesuksen seuraajia. Uskosta osaton on synnin lain alla, kun taas jo uskossa

Aito Jumalanpalvelus

Aito Jumalanpalvelus ei muistele kärsimäänsä pahaa: kannattaa luottaa omaan kotiseurakuntaan sen virheistä ja puutteista huolimatta. Raamatun antama ohjeistus voi olla kaukana ihmisistä ja heidän tekonsa saavat toinen toistaan häikäilemättömiä piirteitä. Ihmisluottamuksen puute aiheuttaa ahdistusta ja ne tukahduttavat Jumalan antamat lahjat. Seurakunta on kuitenkin Taivaallisen Isän säätämä paikka, jonne erilaiset ihmiset voivat virheinensä ja puutteinensa tulla kasvamaan. 1 Kor 13 Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus ei kadehdi, ei kersku, ei pöyhkeile, ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,  ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa.  Kaiken se kestää, kaikessa uskoo, kaikessa toivoo, kaiken se kärsii. Luuk. 6:36 – 42 Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiot

Tuomarit VT:ssä.

Kuva
Tuomarien kirja (hepreaksi ‏ספר שופטים‎, Sefer Shoftim) on yksi Raamatun Vanhan testamentin historiallisista kirjoista. Se on Raamatun seitsemäs ja juutalaisten Tanakhin Nevi'imin toinen kirja. Kirjan nimi viittaa sen sisältöön — se sisältää Israelin kansaa hallinneiden ja ohjanneiden tuomarien historian. Tuomareilla katsotaan olleen sodankäynnin armolahja. Tälle jaksolle on ominaista myös uskonnollinen rappiotila. Uusi sukupolvi ei tuntenut "Herraa eivätkä niitä tekoja, jotka Herra oli heidän hyväkseen tehnyt."Tuomarit olivat kansanjohtajia, jotka nousivat Jumalan kutsumina hädänalaisen kansan vapauttajiksi. Tuomarit auttoivat kansan oikeuteen sen vihollisia vastaan, mutta olivat myös lain ja oikeuden valvojia. Heidän kutsumuksensa oli henkilökohtainen eikä heidän virkansa ollut perinnöllinen. Poikkeaminen Jumalan tahdon tieltä oli syy tuomarien nousuun. Siinä mielessä tuomarin virka oli myös uskonnollinen virka. Pelastushistoria eteni heidän välityks

Evankeelis -luterilainen kirkko

Kuva
Hedelmistä puu tunnetaan 2024 luvulla. Minun mielestä kirkon opetukset on rinnastettavissa. Joseph Smith, Muhammad ja moniin muihin lahkoihin. jotka tulivat vasta vuosisatojen päästä alkukirkon synnystä.  Luterilainen kirkko usein julistaa sävytteisesti ja samaa sukupuolta olevien avioliitoista.  L uterilaisuus on protestanttinen kristinuskon  suuntaus, jonka juuret ovat Martti Lutherin opetuksissa ja 1500-luvun uskonpuhdistuksessa. Luterilaisuus on yksi protestanttisuuden viidestä pääsuuntauksesta anglikaanisuuden, metodismin, kalvinismin  ja baptismin  ohella. Luterilaisuus ei muodosta yksittäistä kirkkoa kuten esimerkiksi roomalaiskatolisuus, vaan se koostuu erilaisista alueellisista tai kansallisista kirkoista, kuten Suomen evankelis-luterilainen kirkko. Maailmanlaajuisesti luterilaisia kirkkoja on noin 140, joista 138 kuuluu vuonna 1947 perustettuun Luterilaiseen maailmanliittoon. 2000-luvun alussa maailmassa oli kaikkiaan 65 miljoonaa luterilaista. Luterilaisuus on v

Profeetta Kristillisessä kirkossa

Kuva
Profeetta on ennustaja, julistaja, puhuja, henkilö, joka tietää tai väittää tietävänsä asioita ennalta tai puhuu tai sanoo puhuvunsa jonkun yliluonnollisen entiteetin, esimerkiksi jumalan, puolesta. Profeetta on myös seurakunnan virka, profetoiminen taas yksi armolahjoista. (1. Kor. 12) Profeettoihin suhtaudutaan kriittisesti väärien profeettojen vuoksi, mutta profetoimiseen suhtaudutaan myönteisesti. Erona tavalliseen ennustajaan profeetalla on tavallisesti myös moraalinen  sanoma. Jos kuulijat eivät toteuta profeetan määrittelemää tapainparannusta, entiteetti, jonka sanansaattajana profeetta toimii, tulee tuhoamaan heidät, tai jotakin muuta ikävää tapahtuu. Profeettoja pidetään joskus houkkina, houkkuus (uskonnollinen hulluus) oli mahdollista niin kauan, kun yhteiskunnassa ei ollut järjestelmällistä psyykkisesti sairaiden hoitoa. Houkkuus muistuttaa suuresti mielisairaan käyttäytymistä ja on siksi nykyaikana todella harvinaista.Tunnetuimpana houkkana on esiintynyt Noa, joka rakensi

Suomen kirkko ja seurakunta

Kuva
Seurakunta (kreikaksi ἐκκλεσία, ekklesia, verbistä ekkaleo, ”kutsua ulos”) on kristittyjen muodostama yhteisö. Suomessa sanalla seurakunta tarkoitetaan yleensä joko koko kristikuntaa  tai jonkin kristillisen tunnustuskunnan paikallista yksikköä. Puhutaan esimerkiksi islamilaisesta seurakunnasta, evankelisluterilaisesta  seurakunnasta, vapaiden suuntien seurakunnista tai helluntaiseurakunnasta. Sen sijaan tiettyä tunnustuskuntaa tai sen kansallista organisaatiota kutsutaan usein kirkoksi. Kirkko ja seurakunta ovat kuitenkin osin synonyymejä, varsinkin koko kristikunnasta puhuttaessa.   Kristillinen seurakunta Kristillisen seurakunnan toiminnassa keskeisiä ovat kokoukset, joita kutsutaan jumalanpalveluksiksi. Niitä vietetään tavallisesti sunnuntaisin, joka on Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Kristinuskon alkuaikoina, jolloin valtaosa kristityistä oli juutalaisia, jumalanpalveluksia vietettiin myös lauantaisin, joka on juutalainen sapatti. Adventtiseurakunnat  noudattava